Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

W okresie ostatnich dwudziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.

Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?

Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest stosowna do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .no (Norwegia) czy .nl (Holandia), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .blog, .edu.

Odpowiednio przeanalizuj również nazwę główną domeny

Znacznie więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, trzeba użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych.